dinsdag 4 februari 2020

Er is iets dat je moet weten

Wat je hebt in jouw Herder
is meer
dan wat je mist in het leven.


Psalm 23:1
De Heer is mijn Herder, het ontbreekt mij aan niets.

Mag ik eens met jouw zaken bemoeien?
Wat weerhoudt je ervan om gelukkig te zijn? Hoe zou je de volgende zin invullen?
“Ik zal pas gelukkig zijn als………………….”?
Als ik genezen ben. Als ik promotie maak. Als ik getrouwd ben. Als ik weer vrijgezel ben. Als ik rijk ben. Wat zou jij invullen?


Houd dat in gedachten, dan stel ik je nog een vraag.
Als jouw wens nou eens niet uitkomt?
Als de situatie niet verandert? Kun je dan toch gelukkig zijn?
Als dat niet het geval is dan leef je maar in een koude, ontevreden wereld. Dan ben je gevangen.


Dit thema kwam mij vorig jaar op 3 Oktober wel 3 keer onder ogen, als tekst om te lezen en een podcast van Eva die ik beluisterd heb.
Dat raakte me en vond ik boeiend.
Volgende dag, 4 Oktober, kreeg ik heel veel pijn aan mijn pols en hand. Ik kon er ’s nachts niet van slapen. Het bleek artrose te zijn. Toen ik aan deze tekst dacht had ik het gevoel alsof ik voorbereid werd hoe ik met mijn omstandigheden moest omgaan.
Artrose is namelijk iets blijvends. Sinds December zijn mijn knieën ook begonnen met artrose verschijnselen. Ik ben nog vrij jong en kan me druk maken om wat er nog meer komen gaat. Hoe moet het dan wel niet als ik ouder wordt enz.


Het is belangrijk om dan te weten dat God mijn Herder is.

Je hebt een God die jou en mij hoort, de kracht van Liefde achter je, de heilige Geest in je en de hemel voor je.

Als jij de Herder toelaat in je leven dan is er genade voor elke zonde, leiding bij elke splitsing, licht in het donker en een anker in elke storm.

Je hebt dan alles wat je nodig hebt.
Dat is ook wat mij helpt en troost en hoop geeft.




De naam HEER (Jahweh) betekent: Hij is erbij, altijd actief aanwezig (‘Ik ben, die ik ben’). De eerste zin klinkt in het Hebreeuws zo: Adonai ro’i, lo echsar. Het woord voor herder lijkt heel sterk op de woorden voor a. zien (we worden gezien door de HEER) en b. vriend (warme betrokkenheid). ‘Mij ontbreekt niets’.


Ik ben je herder. Ik zorg voor je. Probeer je dat elk dag opnieuw te realiseren. Je bent niet alleen. Ik ga voor je uit. Ik ben om je heen. Ik zie je en Ik ken je. Als je dat diep tot je door laat dringen, zul je ook ontdekken dat het je aan niets ontbreekt. Want Ik ben alles voor je. Alles wat je nodig hebt, vind je bij Mij. Ik ben je herder. Volg mij.






Gedeelten tekst gebruikt van
Max Lucado
Jos Douma

3 opmerkingen:

  1. Bijzonder hoe Hij je zo voorbereidde.
    Wat een prachtig plaatje van die handen ❤

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is troostvol ook en blijft me als reminder bij.
      Bedankt voor je reactie

      Verwijderen
  2. Mooi en troostvol. Ik heb een boekje hierover: hoe een heder Psalm 23 ziet. Daarin komen die dingen ook aan de orde.

    BeantwoordenVerwijderen

Hemelse Liefde

 Ik ga verder met een nieuw blog, genaamd Hemelse Liefde.  Misschien tref ik je daar weer. https://hemelse-liefde.blogspot.com/ Groeten,  Anne